Hvad er en oliepumpe og hvad gør den?.
Oliepumpen på en Piaggio Ape 50, er en lille smart mekanisk del af motoren, som selv blander 2-taktolie i benzinen mens du køre. På den måde slipper du for selv at skulle blande olie i benzinen, som man skulle i gamle dage.

 

Hvor meget 2-taktolie bruger en Piaggio Ape 50?oliepumpe
Olieforbruget er ca. 2,5 cl. pr. l. benzin (2,5% olie). Olie tanken rummer ca. 0,8L. Du kan derfor køre mange kilometer for du skal fylde olie på olietanken igen.

Kan jeg se hvis jeg løber tør for 2-taktolie men jeg køre?
Ja. I speedometeret, ses en rød lampe med en oliekande på, det er den lampe der lyser et par sekunder, når du satter tånding på for at starte motoren. Hvis den blinker en gang i mellem mens du køre, er det ved at være tid til at fylde 2-taktolie på olietanken. Men lyser den konstant, må du ikke køre videre, og skal stoppe motoren med det samme, da motoren ikke får smørelse til cylinder og stempel, og kan derfor gå i stykker. Det koster nemt  et par tusinde kroner eller mere, at få et værksted til at reparere en motor der har kørt uden 2-taktolie.

Hvorfor skal der blandes olie i benzinen?
I modsatning til en bil, er det ikke oktanen i benzinen der smøre cylinder og stempel under kørselen, men 2-taktolien. Det er derfor at en 2-takt knallert lugter anderledes ud af udstødningen, ind en bil nar den køre, en bil som har en 4-takt motor. Der findes dog nogle 4-takter knallerter i dag, og de skal ikke have olien i benzinen. Men alle Piaggio Ape 50'er er 2-takter og skal derfor have 2-takt olie i benzinen.

Kan man bruge andre former for olie i olietanken, eller i benzinen i stedet for 2-taktolie?
Nej, hvis man blander andre former for olie i olietanken end 2-taktolie, smøres cylinder og stempel ikke ordentligt eller får slet ikke noget olie, da en anden olie type kan være for tyk, eller har ikke de rigtige smøre egenskaber, og vil derfor skade cylinder og stempel. Brug kun olie hvor der star "2-taktolie".

Hvad sker der hvis oliepumpen går i stykker?
Hvis oliepumpen går i stykker, smørers cylinder og stempel ikke under kørselen, og bliver derfor ekstre varme. Når de bliver forvarme, pga gnidningsmodstanden, udvider stempel og cylinderen sig, og sætter sig tilsidst fast og skader, eller i værste fald ødelægger cylinderen.

Hvordan kan man reparere skaden?
Hvis den har sat sig i cylinder og stempel, er kan man nogle gange nøjes med at skifte stempel ringene. I værste fald skal man skifte både stempel, og cylinderen, samt pakningerne.

Er der en guide til hvordan man skifter delene?
Ja, der er en guide, der viser hvordan du kan skifte cylinder og stempel.

Du finder guiden her: "Sådan skifter du cylinder"

Du finder alle vores guides i guides oversigten. Klip på "guides" i toppen af siden, for at se guides oversigten.


Venlig hilsen
Ape50.dk

Joomla! fejlsøgningskonsol

Session

Profilinformation

Hukommelsesforbrug

Database forespørgsler