I denne guide kan du se hvordan man skifter bremsebakkerne på forhjulet på din Piaggio Ape 50.

Det er ikke svært at skifte bremsebakkerne på din Piaggio Ape 50, så længe du følger denne guide.

Se hvordan du gør det i denne guide.
Vi håber at du kan bruge guiden.


#1

donkraft

Først skal vi have løftet hjulet fra jorden, så tag din donkraft. Den sidder som standart under førersædet i førerhuset.

Jeg går stærkt ud fra at der ligger et lille værktøjssæt, til at skrue hjulet af med, ved donkraften. Men min ape 50, er så gammel at det mangler. Jeg bruger i stedet en 13 mm. topnøgle, til at få hjulet af med.

Hvis du er i tvivl om hvordan man bruger donkraften eller hvor man må løfte Ape'n, så kan du se det i vores guide "Sådan bruger du donkraften"



#2

Tag hjulkapslen af.
Dette gøres ved at trække den forsigtigt af. Den er ikke skruet fast.

Piaggio Ape 50 pile ikoner for bund venstre



#3

Tag den lille kapsel af, der sidder i midten af hjulet.
Kapslen er ikke skruet fast, så du kan tage den af med en papegøjetang.



#4

Her er kapslen taget af. Under kapslen sidder møtrikken der holder hjul og tromlen fast.



#5

 Tag en 20mm topnøgle og skralle, og sæt den på møtrikken i midten af hjulet.



#6

Skrue nu mod uret.
Møtrikken sidder godt fast, så du skal nok bruge lidt krafter. Møtrikken er nemlig bukket en lille smule ind på akslen, så den ikke kan skrue sig selv af.



#7

Her ses møtrikken. Så du måske kan ane, så er der en rille i toppen af selve akselen. Kanten af møtrikken er bukket ind i denne rille, så den ikke kan skrue sig selv af.



#8

Du kan nu tage hjulet/tromlen af. Hvis det binder lidt, kan du banke på bagsiden af dækket, for at få det af.
Hvis det er helt umuligt at få af, er det fordi at bremsen er strammet for meget og skal løsnes lidt, eller hvis den "hænger" lidt i bremsen, dvs. at den hele tiden bremser lidt



#9

Hvis du har behov for at løsne bremsen, gøres det ved at du tager en 7 og 10mm fastnøgle og sætter den lille 7mm fast nøgle på bremsekablet og den store 10mm på møtrikken i enden af kablet.
Skrue nu mod uret til selve møtrikken ikke skubber til bremsearmen mere.
Skub evt. lidt til bremsearmen med hænderne, så du er sikker på at den ikke "hænger" dvs. at den ikke hele tiden bremser lidt.



#10

Her er hjulet taget af og ses fra bagsiden. Den store runde del, er selve bremsetrommelen. Det er der bremsebakkerne presses ud på, når du bremser



#11

Her ser du bremsebakkerne på forhjulet.
Hvis dine bremsebakker se lige så irret ud som mine, er det på høje tid at du skifter bremsebakkerne og fjederen.



#12

Tag den lille låsering af. Den holder bremsebakkerne på plads.
Du tager låseringen af ved at skubbe på låseringen, med 2 skruetrækkere.



#13

Når du skal have låseringen af, så skub på de 2 små endestykker, hvor de røde pile ses. Skub så i samme retning som den gule pil peger.



#14

Så er det tid til at tage selve bremsebakkerne af. Man kan gøre det på flere måder, men jeg valgte at banke en skruetrækker ind, mellem den øverste bremsebakke og bremseakselen.

Fjederen holder nemlig bremsebakkerne meget stramt sammen om bremseakselen.
Når jeg har banket skruetrækkeren ind, vrikker jeg den øverste bremsebakke, ud over bremseakselen.

På billedet, kan du se at bremsebakken er vrikket ud og hviler på bremseakselens runde del. Vrik bremsebakken udover den også, og du kan tage bremsebakkerne af. Det er nemlig fjederen, som holder bremsebakkerne på plads, når du har taget den lille låsering af.



#15

Her ser du forbremsens ankerplade.

Når du bruger forbremsen, drejes bremseakselen og skubber på den måde bremsebakkerne ud på bremsetromlen, som sidder i forhjulet.



#16

Her ses de gamle bremsebakker, og de er ikke noget kønt syn. De er rent faktisk 9 -10 år gamle.

Fjederen sidder stadigvæk på, på billedet. Men fjederen er ikke en del af bremsebakkerne, så denne skal købes seberat, når du køber bremsebakker



#17

Her ser du de nye bremsebakker, og de 2 små clips, der følger med bremseklodserne.

Hvis du vil sikre dig, at de nye bremsebakker ikke skal komme til at hyle, når du bruger forbremsen. Kan du lave 3 riller i bremsebelægningen, som leder bremsestøvet væk fra belægningen, og på den måde stoppe forbremsen fra at hyle.



#18

Her er clipsen sat på bremsebakken.



#19

Her se du den øverste af bremseklodserne, som er sat på.
Men da jeg satte den anden på, og skulle have fjederen på, drillede fjederen så meget, at jeg i stedet tog bremseklodserne helt af og samlede dem. Så satte jeg fjederen på inden jeg satte klodserne på ankerpladen.

Det vises i guiden. Det er nok ikke den "rigtige" måde at gøre det på. men det virker og de sidder rigtigt.



#20

Her er bremseklodserne samlet og fjederen er sat på.
Sæt nu bremseklodserne på.



#21

Sæt nu bremseklodserne når de er sat på bremseakselen.
Jeg har sat klodserne ved siden af hinanden i venstre side. På den måde er det nemmere at lirke højre side på bremseakselen.

På billedet, ser du at klodserne, sidder på bremseakselen. Men du har ikke skruet bremsakselen af, derfor skal du forestille dig at bremseakselen sidder på ankerpladen i stedet.

Når du trykker venstre side af bakkerne sammen som set på billedet, er det muligt at vrikke højre side af bakkerne ind på, på bremseakselen.

Husk at clipsene skal være sat på i højre side inden du montere klodserne.


 

#22

Her sidder klodserne rigtigt i højre side.

Nu skal klodserne også sættes på i venstre side.



#23

Her sættes venstre side af bremseklodserne på. Først den øverste bakke. Den skal sættes ned over den aksel. Når du har gjort det, kan du satte den nederste på.
Du skal vrikke dem lidt forsigtigt, og samtidig sørge for at højre side sidder som de skal. Det er ikke altid lige let at bokse med den stramme fjeder, som holder bremseklodserne sammen, men hvis du giver dig lidt tid, så skal de nok komme på plads.



#24

Her er bremsebakkerne sat rigtigt på, og er nu klar til at få låseringen på.



#25

Tag den lille låsering og tryk den ind over den lille jernstang, til den klikker ned i rillen i jernstangen. Sørg for at bremsebakkerne er trykket helt ind til ankerpladen, ellers kan låseringen ikke klikkes på plads i rillen.



#26

Her ses den lille låsering, når den sidder rigtigt.



#27

Så er det tid til at sætte forhjulet på igen. Men inden da, skal du lige smøre lidt fedt på akselen. Jeg gav akselen lidt rigeligt fedt, men du behøver ikke at give den så meget.



#28

Sæt nu hjulet på igen.



#29

Her ser du en ny og gammel møtrik.

Skrue så vidt muligt en ny møtrik på. Hvis møtrikken har været skruet af og på flere gange, bliver gevindet slidt og sidder derfor ikke så godt fast mere.



#30

Tjek at der er godt med kugleleje fedt på kuglelejet, inden du skruer møtrikken fast igen.



#31

Her ses hakket der var lavet i den gamle møtrik. Hakket skal nemlig ikke være stort, men bare en lille kant, som går ind og fanger rillen i akselen.
Hakket laves først, når møtrikken er skruet helt fast.



#32

Sæt nu møtrikken løst på med fingrene og tag din 20mm topnøgle og skrue møtrikken fast.
Dette gøres ved at du skruer med uret.
Stram møtrikken til du er sikker på at den sidder fast, men brug ikke vildt mange krafter, for så skruer du den over gevind og så kan møtrikken ikke bruges mere.



#33

Når du har skruet møtrikken fast, så er det tid til at lave det lille hak i møtrikken. Lav hakket hvor pilen viser. Du kan lave hakken med en majsel, eller en stor skrue trækker (Skruetrækkeren har ikke godt af det).
Sæt majslet eller skruetrækkeren på kanten af møtrikken i en skrå vinkel, hvor majsel eller skruetrækker "peger" ned af. Slå så på majsel eller skruetrækkeren en gang. Det skulle være nok til at der kommer et lille hak i møtrikken. Møtrikkens kant vil nu bue en lille smule ind i rillen på akselen, så møtrikken ikke kan skrue sig selv af, mens du køre.

På billedet er hakket ikke lavet endnu.



#34

Sæt nu navkapslen på igen. Dette gøres ved at du forsigtigt banker den på plads med en gummihammer, eller en almindelig hammer.

På billedet, holdes kapslen fast med en papegøjetang, dette er ikke nødvendigt. Brug fingrene og bank den på plads. Billedet er genbrugt fra starten af guiden



#35

Nu skal du have justeret forbremsen.



#36

Sæt hjulkapslen på igen, sænk "tukken" og sæt donkraften på plads.

Hvis du er i tvivl om hvordan man justere forbremsen, kan du se det i guiden: "Sådan justere du forbremsen."



Tillykke, du har nu skiftet bremsebakker på forhjulet af din Piaggio Ape 50

Vi håber at denne guide har givet dig mod på selv at skifte bremsebakker på forhjulet af din tuk :-).

Venlig hilsen
Ape50.dk

Joomla! fejlsøgningskonsol

Session

Profilinformation

Hukommelsesforbrug

Database forespørgsler