Se hvordan du kan skifte forhjulslejet på din Ape 50.

I denne guide kan du se hvordan man kan skifte forhjulslejet på en Piaggio Ape 50.

Det er ikke svært, at skifte lejet. Det eneste du skal gøre er, at taget hele hjulet af og fejerne en låsering og banke lejet ud. Men se alligevel guiden igennem, så der ikke er et eller andet der overrasker dig undervejs.

Vi håber at du kan bruge guiden.

 

Her starter guiden.

Husk at læse guiden igennem, inden du starter.

 

donkraft

Først skal vi have løftet hjulet fra jorden, så tag din donkraft. Den sidder som standart under førersædet i førerhuset.

Hvis du er i tvivl om hvordan man bruger donkraften eller hvor man må løfte Ape'n, så kan du se det i vores guide "Sådan bruger du donkraften"

Sørg for at du ikke har slået ratlåsen til. Så du frit kan bevæge forhjulet frem og tilbage.

   
hjulkapsel-af

Tag hjulkapsel af.
Dette gøres ved at trække den forsigtigt af. Den er ikke skruet fast.

   
tag-kapsel-af

Tag den lille kapsel af, der sidder i midten af hjulet.
Kapslen er ikke skruet fast, så du kan tage den af med en papegøjetang.

   
kapsel-er-taget-af

Her er kapslen taget af. Under kapslen sidder møtrikken der holder hjul og tromlen fast.

   
20mm-topnogle

Tag en 20mm topnøgle og skrælle, og sæt den på møtrikken i midten af hjulet.

   
skrue-mod-uret

Skrue nu mod uret. Møtrikken sidder godt fast, så du skal nok bruge lidt kræfter. Møtrikken er nemlig bukket en lille smule ind på akslen, så den ikke kan skrue sig selv af.

   
motrikken

Her ses møtrikken.
Så du måske kan ane, så er der en udfræsning i toppen af selve akselen. Kanten af møtrikken er bukket ind i udfræsningen, så den ikke kan skrue sig selv af.

   
tag-hjulet-af

Du kan nu taget hjulet/tromlen af. Hvis det binder lidt, kan du banke på bagsiden af dækket, for at få det af.
Hvis det er helt umuligt at få af, er det fordi at bremsen er strammet for meget og skal løsnes lidt, eller hvis den "hænger" lidt i bremsen, dvs. at den hele tiden bremser lidt.

   
losne-bremsen Hvis du har behov for at løsne bremsen, gøres det ved at du tager en 7 og 10mm fastnøgle og sætter den lille 7mm fast nøgle på bremsekablet og den store 10mm på møtrikken i enden af kablet. Skrue nu mod uret til selve møtrikken ikke skubber til bremsearmen mere. Skub evt. lidt til bremsearmen med hænderne, så du er sikker på at den ikke "hænger" dvs. at den ikke hele tiden bremser lidt.
   
hjulets-bagside Her er hjulet/bremsetrommelen taget af og ses fra bagsiden. Den store runde del, er selve bremsetrommelen. Det er der bremsebakkerne presses ud på, når du bremser.
   
tromel-leje Her ses tromlen fra forsiden. På denne side sidder kuglelejet og en låsering, der holder lejet på plads.
   
laseringen-pa Her ses kuglelejet og låseringen tæt på. Låseringen sidder på indersiden af den røde ring. Selve kuglelejet sidder under låseringen.
Det er lidt svært at se på billedet, for kugleleje fedt. Men du kan se selve låseringen lidt længere ned i guiden.
   
lasering-varktoj Du skal bruge et låseringstang for at kunne få låseringen ud. Jeg har købt dette billige sæt i jen&fix.
Dette sæt kan tage diverse låseringe, men er nok ikke det mest holdbare, men fungere efter hensigten. Så vidt jeg husker gav jeg omkring 40.- eller 50.- kr. for sættet.

Hvis du vil købe et magen til hedder sattet:
Millarco Basic Laseringtang
   
lasevarktojsspids Låseringtangen, har flere forskellige spidser, men du skal bruge den spids, som trykker låseringen sammen, når du klemmer låseringstangen sammen.
   
huller-i-lasering Her ser du hullerne i låseringen. Jeg har sat spidserne fra låseringtangen ned i hullerne.
Når jeg klemmer låseringtangen sammen, klemmes låseringen sammen og er lige til til at tage op.
   
laseringen-pa-tangen Her ses låseringen, mens den sidder på låseringtangen.
   
laseringen Her ses låseringen og låseringtangen.
   
hele-kuglelejet Her ser du kuglelejet, det er hele ringen, pilene peger på. Det er næsten altid dette kugleleje, som knækker i jernringen i midten, når din "tuktuk" ikke styre ordentligt i rettet. Kuglelejet er nu lige til at banke ud fra den anden side.

På den anden side af tromlen, sidder der et rulleleje, dette skifter vi også i denne guide. Det kan du se længere ned i guiden. Men først skal vi have banket det gamle kugleleje ud.

Dette leje kan i nogle tilfælde have en plastikkappe hvor kuglerne sidder. Denne type leje, hedder et lukket leje. I tilfælde af at du har et sådan et siddende, kan du sagtens sætte en åbent leje i, som ses i denne guide. Et lukket leje, beskytter bare mod støv og snavs, og er lidt dyrere.

Standart lejet er et åbent leje, som på billederne.
   
skruetrakker-leje-ud Nu banker jeg kuglelejet ud med en skruetrækker. Du kan naturligvis bruge en dorn eller lignende, men jeg havde lige skruetrækkeren ved hånden.
Bare du passer på at den ikke ridser tromlen på inder siden.

Vigtigt.
Du skal have taget låseringen ud, som vist over her inden du banker kuglelejet ud!!!

Stik skruetrækkeren ind gennem hullet i rullelejet, det er bagsiden af tromlen, som vist på billedet. Sørg for at skruetrækkeren "glider" på indersiden af tromlen til den rammer kuglelejet, slå et par gange med en hammer på skruetrækkeren. Sat så skruetrækkeren over på den af kuglelejet og bank igen på skruetrækkeren. Dette fortsatter du med ind til kuglelejet falder ud på den anden side.

Må indrømme at skruetrækkeren ikke har så godt af det, men du forstå nok ideen med det.
   
gl-kuglelejet Her ses kuglelejet.
   
sla-leje-ud-fra-anden-side Vend hjulet om og gør det samme på den anden side. Der er bare et rulleleje du banker ud der. Rullelejet har ikke kugler i, som det første leje. Det har nogle små runde stænger i, som kan rulle rundt.

Man behøver ikke nødvendigvis skifte rullelejet, når man skifter kuglelejet, men det er op til dig selv. Jeg har ikke hørt om et rulleleje der var gået i stykker endnu. Men er din Piaggio Ape 50, gammel, eller har kørt mange kilometer, er det en god ide at skifte rullelejet også.
   
rullelejet-nasten-ude Rullelejet er næsten banket ud her.
   
rullelejet Her ser du rullelejet. Man kan lige ane de små ruller inden i lejet på billedet.
   
smor-fedt-pa-rullelejet Tag det nye rulleleje og smør godt med kugleleje fedt på lejet.

Vigtigt
Det er vigtigt at lejet får godt med kugleleje fedt.
   
smor-fedt-i-tromlen Smør nu godt med fedt i tromlen, inden du banker det nye rulleleje ind.
   
bank-rulleleje-i Bank det nye rulleleje i. Jeg brugte en hammer, som jeg lagde på siden, for at få en stor flade at slå lejet i med. Jeg slog så på hammeren med en gummihammer. Men du kan sagtens bruge en anden hammer.
Du skal ikke slå hårdt, men bare så du kan se at lejet stille og roligt bankes på plads.

På denne måde beskadiges rullelejet ikke, ved at der kommer hakker i kanten af rullelejet.
   
rullelejet-pa-plads Nu er rullelejet på plads og velsmurt. 

På billedet er der ikke så meget fedt på. Dette skyldes at billedet blev taget før rullelejet blev taget ud. Så se bort fra det.
   
fedt-pa-tromlen Vend hjulet og smør også godt med kugleleje fedt i tromlen på denne side også.
   
det-nye-kugleleje Smør nu også det nye kugleleje godt ind i kugleleje fedt.
   
fedt-pa-kuglelejet Sæt det nye kugleleje på plads, med fedt siden ned af og smør også godt med fedt på den anden side.
   
20mm-topnogle Tag nu en 20 - 21 mm topnøgle (21mm passer bedst), og sæt den på kuglelejet, bank på topnøglen med en hammer, til kuglelejet er banket helt ned, og ikke kan bankes længere.

Vigtigt
Det er vigtigt at du ikke banker på lejet med en hammer, men at du har en form for skive i mellem hammer og leje. Min "skive" er topnøglen. Dette skyldes at hammerslagene, skal ramme den yderste ring på kuglelejet og IKKE kuglerne eller inder-ringen, for sker dette, går lejet i stykker!!!

Du kan ikke banke kuglelejet i på samme måde som med rullelejet, da kuglelejet skal længere ind i tromlen.
   
banklejet-pa-plads Når du banker kuglelejet i på denne måde, kommer du ikke til at beskadige det nye kugleleje og lejet bliver banket helt ned hvor det skal sidde.

Vigtigt
Hvis du ikke har fået banket kuglelejet helt på plads, kan du ikke få låseringen på igen.

På billedet er kuglelejet banket på plads.

Du skal kunne se låseringsrillen i tromlen lige over kuglelejet, når det er banket helt ned.
   
laseringen-pa-tangen Sæt låseringen på låseringtangen og tryk tangen lidt sammen, så låseringen trykkes lidt sammen. Låseringen, skal IKKE trykkes helt sammen, bare nok til at den kan komme ned i hullet ved kuglelejet.
   
huller-i-lasering Her er låseringen kommet på plads, i den rille er i tromlen lige over kuglelejet.

Vigtigt.
Låseringen SKAL side i rillen, ellers låser den ikke kuglelejet fast.

Du kan tydelig mærke når den nærmest klikker sig fast i rillen i tromlen. Men er du i tvivl, kan du evt. banke forsigtigt rundt om på kanten af låseringen, med en skruetrækker og hammer, til den "springer/klikker" på plads i rillen.

Give evt. lidt mere kugleleje fedt, på leje og låsering, inden du sætter hjulet/tromlen på igen.
   
tag-hjulet-af Sæt nu hjulet på igen.
   
ny-og-gl-motrik Her ser du en ny og gammel møtrik.

Skrue så vidt muligt en ny møtrik på. Hvis møtrikken har været skruet af og på flere gange, bliver gevindet slidt og sidder derfor ikke så godt fast mere.
   
motrikken Tjek at der er godt med kugleleje fedt på kuglelejet, inden du skruer møtrikken fast igen.
   
gammel-hak Her ses hakket der var lavet i den gamle møtrik. Hakket skal nemlig ikke være stort, men bare en lille kant, så går ind og fanger udfræsningen i akselen.
Hakket laves først, når møtrikken er skruet helt fast.
   
skrue-med-uret Sæt nu møtrikken løst på med fingrene og tag din 20mm topnøgle og skrue møtrikken fast.
Dette gøres ved at du skruer med uret. Stram møtrikken til du er sikker på at den sidder fast, men brug ikke vildt mange kræfter, for så skruer du den over gevind og så kan møtrikken ikke bruges mere.
   
lav-hak-her Når du har skruet møtrikken fast, så er det tid til at lave det lille hak i møtrikken. Lav hakket hvor pilen viser. Du kan lave hakken med en majsel, eller en stor skrue trækker (Skruetrækkeren har ikke godt af det).
Sæt majslet eller skruetrækkeren på kanten af møtrikken i en skrå vinkel, hvor majsel eller skruetrækker "peger" ned af. Slå så på majsel eller skruetrækkeren en gange. Det skulle være nok til at der kommer et lille hak i møtrikken. Møtrikkens kant vil nu bue en lille smule ind i udfræsningen på akselen, så møtrikken ikke kan skrue sig selv af, mens du køre.

På billedet er hakket ikke lavet endnu.
   
kapsel-er-taget-af Sæt nu navkapslen på igen. Dette gøres ved at du forsigtigt banker den på plads med en gummihammer, eller en almindelig hammer.

På billedet, holdes kapslen fast med en papegøjetang, dette er ikke nødvendigt. Brug fingerne og bank den på plads. Billedet er genbrugt fra starten af guiden.
   
hjulkapsel-af Sæt hjulkapslen på igen, sænk "tukken" og sæt donkraften på plads.

Tillykke, du har nu skiftet lejerne i forhjulet på din Piaggio Ape 50.

Venlig hilsen
Ape50.dk

Joomla! fejlsøgningskonsol

Session

Profilinformation

Hukommelsesforbrug

Database forespørgsler