Se hvordan du kan skifte hjul på din Ape 50.

I denne guide kan du se hvordan du skifter hjul på din Piaggio Ape 50.

 

Hvis man skulle være så uheldig at Ape'n. skulle gå hen og punktere, er det vigtigt at man ved hvordan man skifte hjulet. Det er ikke svært og kan gøres af alle. Man skal dog ned på knæ og sidde, men ellers er det lige til. I denne guide viser vi hvordan du nemt kan skifte hjulet og igen er kørende med din Piaggio Ape 50.
I denne guide viser vi hvordan man skifter venstre baghjul. Alle hjulene er skruet ens på, så det gøres på samme måde på alle hjulene.
Kun ved retningsbestemte dæk er der en lille ting man skal være opmærksom på, men det viser vi i guiden.

 

Her starter guiden.

Husk at læse guiden igennem, inden du starter.

 

skrue reservehjul af Hvis du skal bruge reservehjulet, viser vi først hvordan du tager det af.

Under ladet i højre side, sidder reservehjulet lige til at skrue af, med det værktøj der skulle følge med din Piaggio Ape 50. Hvis du ikke har dette, kan du i stedet bruge en 13 mm topnøgle.

Skru mod uret.

Vær opmærksom på at reservehjulet falder ned, når du har skruet møtrikken helt af.
   
reservehjul-taget-af Her ser du reservehjulet, og holderen når det er taget af.

Reservehjulet er skruet op under ladet, så det altid er den tyndeste smalleste del af fælgen der vender op ad.
   
donkraft Tag nu din donkraft, den sidder som standart under førersædet i førerhuset.
Jeg går stærkt ud fra at der ligger et lille værktøjssæt, til at skrue hjulet af med, ved donkraften. Men min Piaggio Ape 50, er så gammel at det mangler (formentlig blevet væk med tiden). Jeg bruger i stedet en 13 mm. topnøgle med skrælle, til at få hjulet af med.
   
under-barearm Sæt donkræften under bærearmen. Sørg for at rillen i bærearmen kommer ned i løfterillen på donkraften, når du løfter "tukken".

Skru med uret, for at løfte "tukken" og mod uret for at sænke den igen.

Hvis du er i tvivl om hvordan du bruger donkraften, eller hvordan/hvor man må løfte en Piaggio Ape 50, så kan du se det i guiden;
Se hvordan man bruger donkraften på din Piaggio Ape 50.
   
sat-hkapsel-p Tag hjulkapselen af.
Dette gør du ved at trække den ud mod dig selv.
Der er ikke nogle skruer eller møtrikker der holder dem.
De holdes fast med nogle clips.
   
skrue-hjul-af Når du er sikker på at Ape'n står godt fast på donkræften, skruer du hjulet af. Hvert hjul sidder fast med 5 møtrikker. De kan skrues af med en 13 mm. topnøgle, eller evt. værktøjet der hører til din Piaggio Ape 50.
   
motrikker-pa-hjul Her ser du bedre hvor møtrikkerne sidder.
Der sidder også clipsene der holder hjulkapselen på plads. Når du skruer møtrikkerne af, kommer clipsene også af. Det er ikke sikkert at det sidder 5 clips på din Piaggio Ape 50. På min sidder der kun 3.

Skru mod uret, for at få møtrikkerne af.

Man kan også vælge at løsne møtrikkerne, inden man løfter hjulet fra jorden. På den måde snurre hjulet ikke rundt når du løsner møtrikkerne.
Men normalt er det nok at trække håndbremsen eller sætte den i gear.
   
motrikker Her ser du de 5 møtrikker og de 3 clips som sidder på min. Clipsene, er dem der holder hjulkapslerne på plads. Der kan sidde op til 5 clips på, men min har kun 3.
Gem hele molevitten, da de skal bruges igen, når hjulet sættes på igen.
   
tag-hjulet-af Tag nu hjulet af.
   
her-er-hjulet-af Her ser du hjulet når det er taget af.
   
ikke-retningsbestemt Et reservehjul, bør aldrig være retningsbestemt. Da hjulene skrues på, på samme måde hele vejen rundt. Det resultere i at et retningsbestemt dæk, vil komme til at dreje den forkerte vej på et eller to af hjulende.

Dette dæk er ikke retningsbestemt. Det er faktisk et standart goodyear Ape 50 dæk.

Men kik altid efter en evt. pil på siden af dækket. Hvis der er en, så er dækket retningsbestemt, ellers er det lige meget hvilken vej du vender det.
   
se-pilen Her ser du et retningsbestemt dæk. Dækket skal dreje i samme retning, som pilen peger.
Hvis det ikke gør det, føles det som om at dækket, holder fast i vejen, og sænker farten betydeligt.
Hvis det sidder forkert som forhjul, bliver det sværere at styre tukken, og i det hele taget ubehageligt at køre med.
   
skrue-dak-pa-igen

Tag hjulet og sæt det på bremse tromlen, så skruerne stikker ud gemmen fælgen. Det er altid den tykke del af fælgen der skal vende ud ad, og ventilen skal også pege ud af.

Skru så møtrikkerne på i denne rækkefølge;
1. Clips (Nogle steder)
2. Skive
3. Møtrik

Husk at fordele clipsene, rundt på de forskellige møtrikker.
Jeg plejer at sætte 2 clips ved siden af hinanden og så en modsat dem, da jeg kun har 3 clips.

Skru først møtrikkerne på med fingrene og stram den først når du har monteret dem alle.
Når du strammer dem, bør du stramme dem "på kryds", dvs. at du strammer en og derefter en i den modsatte side og igen den modsatte side. til du har strammet dem alle.
Du skal ikke bruge vildt mange kræfter, når du strammer møtrikkerne. Men stram dem, så meget at du er sikker på at hjulet sidder fast.

   
sank-donkraften Jeg satte mine 3 clips, hvor du ser pilene.

Sænk donkraften og sæt den på plads i førerhuset under sædet.
   
sat-hkapsel-p Vigtigt!
Husk at efter spænd hjulmøtrikkerne, efter at du har sænket donkræften, så hjulet står på jorden. På den måde drejer hjulet ikke rundt, når du spænder møtrikkerne.

Sæt så hjulkapslen på igen.
Husk at clipsene skal på indersiden af holderne på selve hjulkapselen.
   
tillykke Tillykke.
Du har nu skiftet hjul på en Ape 50.

Venlig hilsen
Ape50.dk

Joomla! fejlsøgningskonsol

Session

Profilinformation

Hukommelsesforbrug

Database forespørgsler