Her er en guide om hvordan du kan "tune/forbedre" indsugningen.
En af vores brugere "Bose54" har lavet denne guide, hvor du kan læse hvordan du kan forbedre/tune din luftindsugning på din Ape 50.

Forbedre indsugningen
Kan jeg tune -forbedre det originale luftfilter / indsugning på min Ape 50?
Svaret er JA, det kan man godt, du kan forbedre motorens vejrtrækning, give den lidt mere effekt, lidt længere på litteren, med en lille smule mere indsugningsstøj til følge.
Inden du starter
Men inden jeg beskriver hvad der skal gøres kræver det lidt forklaring på den måde indsugningssystemet pa en Ape 50 er bygget op, da dette er meget anderledes bygget op, i forhold til en almindelig scooter eller knallert.
Indsugningen/indsugningsmanifoldet starter ved motorens krumtap hus og slutter oppe under ladet lige foran venstre baghjul. Indsugningen er MEGET lang og det er der en særlig grund til!
Apecn er en "micro lastbil" der er beregnet til at transportere gods af en eller anden slags, rundt om i snoede gader, op og ned af stejle bjergveje i Apecns hjemland Italien.
Denne type kørsel kræver et godt og bredt drejningsmoment ved lave omdrejninger for at kunne klare disse betingelser, derfor er Apecns indsugningsrør/manifold langt.
Utallige test
Utallige test på racer motorer viser, at jo kortere indsugningsmanifoldet er, jo flere omdrejninger og HK kan der trækkes ud af motoren, men samtidig bliver motorens arbejdsområde og på mindre, altså det område hvor motoren kan trække og hvornår den kan trække.
I apen har vi brug for et bredt arbejdsområde og det skal helst starte fra tomgang og stærke sig over 2-3000 omdrejninger, dette opnås blandt andet ved at have det lange indsugningsrør som sidder pa Apecn.
Ved denne lange indsugning skabes der "ro" i indsugningen, hvilket betyder at tendensen til at indsugnings luften slår frem og tilbage -bliver urolig fra overgangen mellem tomgang og når der gives gas, specielt når der gives fuld gas i en hurtig bevægelse, hvor motoren IKKE har nået at opbygge tilstrækkelig vakuum - undertryk i den første del af indsugningsmanifoldet hvor karburatoren oftest sidder, dette betyder at gashastigheden bliver for langsom omkring hovedstålerøret i karburatoren (det er der benzinen kommer ud og bliver blandet med luft), når gashastigheden er for lille suges der benzin/luft blanding ind i motoren, men noget blæses også ud igen, dette ses ved at der er olie i luftfilteret. Jo større karburator eller venturi i karburatoren, jo lavere gashastighed, det vil sige, sætter du en større karburator pa, skal motoren have flere omdrejninger eller flere kubik centimeter for at kunne trække fra tomgang.

Den originale karburator pa Ape 50 er 18 mm ved indsugnings manifoldet og fra omkring hovedstrålerøret (der hvor benzinen kommer ud og blandes med luft) er den 16 mm, denne reduktion pa 2 mm er med til at forøge gashastigheden omkring hovedstrålerøret og derved skabe en stabil benzin/luft blanding, der er med til at give motoren et "godt og bredt" drejningsmoment fra start af.
Kan du leve med at du skal give din Ape lidt mere gas når du sætter igang, men til gengæld yder lidt mere pa toppen og måske endda kører lidt stærkere pa lige strækninger og lidt længere pa litteren, skal du gøre følgende.
Værktøj:
En 8 mm rundfil samt en 12 mm rundfil, en hobby kniv, en 8 mm top til at afmontere luftfilteret med.
En stjerneskruetrækker, bruges til at afmontere venstre sideskjold ved motor, set bagfra, afmontere de 4 små skruer som sidder i holderen på indsugningsrøret, der sidder lige foran venstre baghjul, herinde under holderen er der et 10 mm hul i indsugningsrøret, der bores yderligere to 10 mm huller i samme afstand fra forkant som det originale, forskyd de to nye huller, så de sidder ca. kl 3-6-9.
PS.
Det er vigtigt at hullerne bores her og INGEN andre steder, når dette er gjort monteres holderen igen, derefter monteres sideskold igen.
Luftfilter kassen pa karburator afmonteres, skilles ad og renses, husk at rense filterne også.
Der hvor indsugnings slangen er pamonteret luftfilterkassen er der 3 huller pa ca. 12 mm, med en adskillelse imellem.

Der skal du starte med at bruge den store fil, fil så meget i hullet uden at ramme side og skille væggene, når dette er gjort, bruger du den lille fil til at komme helt ud langs med væggene og i hjørnene, nu vil du opdage at indsugnings arealet i luftfilterkassen er blevet næsten dobbelt så stort, hobbykniven bruges med forsigtighed til at fjerne eventuelle grater.

Bemærk:
På visse Ape 50, der er leveret af Scootcar (Ape50.dk fra råder at benytte dette firma!!!) i Rødovre, er der i luftfilter kassen boret et 12 mm hul under indsugningsslangen, dette hul SKAL lukkes med en gummiprop, da motoren suger vandpartikler ind når det regner, dette med skade på krumtap og cylinder til følge, desuden laver det rod i indsugningsluften, hvilket går ud over drejningsmomentet ved lave omdrejninger.

Vigtigt
På visse Ape 50, der er leveret af Scootcar (Ape50.dk fra råder at benytte dette firma!!!)
Har dette firma også fjernet den lille plastik prop. Hvis din ikke har denne prop i, skal du omgående sætte en gummiprop i. Hvis du ikke har det, kan du evt. bruge en skrue eller hvad du har, som ikke kan blive suget igennem hullet.
Hvis dette hul ikke bliver tilstoppet. bliver luften suget direkte ind i motoren, og ikke igennem luftfilteret. Dette kan skade motoren, ved at der suges vand og støvpartikler direkte ind i motoren. Det er det samme som at køre uden luftfilter!!!
Saml luftfilteret igen, søg for at slange og filterkasse sidder korrekt, ved samme lejlighed kontrolleres at karburatoren sidder korrekt, denne må IKKE side skævt, da det påvirker svømmerhøjden og dermed også benzinblandingen, svømmerhuset SKAL sidde vandret!
Vigtigt:
karburatoren må ikke side skævt!

Dyser
Du skal have et dysse sortiment med større hoveddysser, hvor stor dysse du skal montere, kan jeg ikke sige, der skal du prøve dig frem og hele tiden holde øje med farven på tændrøret, farven SKAL være chokolade brun på midter elektroden, er midter elektroden hvid - er blandingen for mager - motoren skal have mere benzin = større hoveddysse, er midter elektroden sort - er blandingen for fed, mindre hovedysse.
Se standart dysetabel her

Som udgangs punkt, skal du montere en hoveddysse der er 2 nr. større end det der sidder i din karburator.
Start motoren op, lad den varme op stille og roligt, giv motoren gas ganske langsomt lyt til den, begynder den at "pludre" eller larmer den i indsugningen er blandingen IKKE korrekt.
Når den begynder at tage gassen uden problemer, er det tid for en prøve tur, start langsomt, ikke for mange omdrejninger, mærk efter hvordan den trækker, dør den når du giver gas kan det skyldes både for mager og for fed blanding, afmonter tændrør og se pa farven -den skal være chokolade brun pa midter elektroden!
Kør et par km i 3 eller 4 gear alt efter model Ape du har, med lav hastighed pa et lige stykke vej, hvor du holder gassen samme sted, efter et par km. kobler du ud, så Apecn kører friløb og slukker motoren, derefter triller du ind til siden for at kontrollere farven pa tændrøret, er farven chokoladebrun, start igen med at køre et par km. Af lige vej, nu med lidt mere gas pa håndtaget. HUSK du SKAL køre med samme stilling på gashåndtaget hele tiden, efter ca. 2 km. Kobles ud, motoren slukkes og der trilles ind til siden for at kontrollere farven på tændrøret, er den stadig chokolade brun, køres yderligere 2 km. Nu med fuld gas, der kobles ud, motoren slukkes der trækkes ind til siden for at kontrollere farven pa tændrør, er farven stadig chokolade brun, køres der nu for fuld gas 5-6 km og tændrør kontrolleres igen. Prøv også at læsse din Ape med 100-150Kg. på ladet, kør så testen igennem igen, uanset køre forhold skal tændrøret altid være chokolade brunt på midter elektroden, den må ALDRIG blive hvid på midter elektroden, Hvis den er hvid eller meget lys kører motoren med for mager blanding og forbrændingstemperaturen bliver for høj, med stor risiko for ødelagt stempel og cylinder.
Bemærk:
Ovenstående er kun som vejledning og jeg kan som person på intet tidspunkt drages til ansvar for evt. skader på motor eller personer ved brug af ovenstående, da dette hører ind under konstruktiv ændring af kørertøjet og er dermed ulovligt til brug på offentlig vej.
Artiklen er lavet af:
Jørgen Bose54 opsat af Ape50.dk
Venlig hilsen
Ape50.dk