Se hvordan du kan skifte cylinder og stempel på din Ape 50.
Se hvordan du skifter cylinder og stempel på din Piaggio Ape 50.
I denne guide kan du se hvordan du selv kan skifte cylinder og stempel på din Piaggio Ape 50.
At skifte cylinder og stempel, er lidt af et pusle arbejde, men det kan klares af de fleste med hænderne skruet rigtigt på.
For at skifte cylinder og stempel, skal du kunne komme til på begge sider af motoren. Du skal have en aftrækker til svinghjulet, og noget værktøj, samt lidt gå på mod. Men så skulle du også kunne klare det selv ;-)
Kik guiden igennem, inden du begynder at skille noget ad, så du på forhånd ved hvad du starter på.
I denne guide går vi ud fra at du har taget alle 3 motor skjold af. Vi håber at du kan bruge guiden.
|
Her starter guiden. Husk at læse guiden igennem, inden du starter. |
![]() |
Her ser du motoren bagfra.![]() |
![]() |
Luk for benzinhanen, så benzinen ikke løber ud af karburatoren, når du skruer den af. Der løber formentlig lidt benzin ud af karburatoren, da der er benzin i flyderhuset på karburatoren. ![]() |
![]() |
Tag en 8mm topnøgle. Du skal nok bruge en lang topnøgle, da den ellers ikke kan nå de små møtrikker. Du behøver ikke at tage luftfilteret af, men det giver lidt mere plads at arbejde på, hvis du gør. ![]() |
![]() |
Her er luftfilter dækselet taget af og luftfilteret er trukket fri af karburatoren. Luftfilteret sidder nu kun fast i indsugningsstykket. Du kan vrikke indsugningsstykket af ved luftfilteret, hvis du ønsker, det skal helt af, som jeg gjorde i denne guide.![]() |
![]() |
Her er luftfilteret taget helt af.![]() |
![]() |
Tag nu tændrørshætten af. Dette gør du ved at trække den tilbage mod dig selv. Når du har trukket tændrørshætten fri, lader du den bare hænge ned. ![]() |
![]() |
Skru karburatoren af. Bolten sidder på venstre side af karburatoren. Du skal kun løsne bolten og ikke skrue den helt af. Når du har løsnet den, kan du dreje karburatoren fra side til side, og samtidigt trække den af. Skru mod uret. ![]() |
![]() |
Her er karburatoren taget af.![]() |
![]() |
Skru skruen ud fra luftskjoldets venstre side. Skru mod uret ![]() |
![]() |
Skru skruen ud fra luftskjoldets højre side. Min skrue ser lidt mærkelig ud, dette skal du bare se bort fra ;-) Der sidder også en bolt i toppen af luftskjoldet, skru også den ud, inden du tager luftskjoldet af. Jeg har desværre ikke fået taget billede af den. Skru mod uret ![]() |
![]() |
Skru nu tændrøret ud, med en tændrørsnøgle.![]() |
![]() |
Skru nu tændrøret ud med en tandrørsnøgle 21mm nøgle. Jeg bruger en 21mm top tændrørsnøgle. Men der findes et hav af tændrørsnøgler, som sagtens kan bruges, bare de er størrelse 21mm. ![]() |
![]() |
Her ser du tændrøret.![]() |
![]() |
Træk nu forsigtigt luftskjoldet af.![]() |
![]() |
Her ser du luftskjoldet, når det er taget af.![]() |
![]() |
Motoren sidder i 3 motorophæng, 1 foran motoren og 2 bagved. Hvis du skruer de 2 bagerste af, kan du sænke motorens bagende ned. Dette giver en del mere plads til at skrue udstødningen af. På billedet her ser du højre motor ophæng. Skru møtrikken af og træk bolten ud. Du skal bruge fastnøglerne i størrelserne 12mm og en 13mm. ![]() |
![]() |
Her ser du det venstre motorophæng. Jeg skal trykke en del på min motor, for at få den til at vippe ned. |
![]() |
Her ser du motoren lidt sænket, men ikke så meget at motorophængene er helt frie. Jeg sænker motoren mere og sætter donkraften under i den højde, jeg ønsker motoren i. Bare hold øje med kabler og ledninger, så de ikke sidder for stramt ved karburatoren.![]() |
![]() |
Her ser du motorophængets bolte og møtrikker. Det er kun den del, man tager af. Selve gummidelen skal du ikke skrue af, da det ikke er nødvendigt. |
![]() |
Nu da motoren er sænket, og du har mere plads at arbejde på, skal du skrue de 2 bolte ud der holder udstødningen på plads. Du skal bruge en 13mm fastnøgle. Skru mod uret ![]() |
![]() |
Der sidder også 2 møtrikker, der holder udstødningen fast til cylinderen, skru dem af med en 10mm fastnøgle. På billedet ser du den møtrik, der sidder på højre side af udstødningsrøret. Skru derefter den af på venstre side af udstødningsrøret. Skru mod uret set fra oven af møtrikkerne. ![]() |
![]() |
Her er et billede, hvor du bedre kan se møtrikkerne.![]() |
![]() |
Her ser du den originale udstødning. Det er den med katalysator og tilskudsboks. Det er til gengæld også den, der driller mest, når man skal have den af og på. Der er du nød til at sænke motoren, da du ellers ikke kan få den af og på. På billederne oven for, er det ikke den samme udstødning, men en uoriginal som er langt lettere at håndtere. Men det er derfor at de ikke ligner hinanden på billederne. Men princippet er det samme, en udstødning er en udstødning ;-) |
![]() |
Nu skal du tage topstykket af. Til det skal du bruge en skralde med en 11mm top på. Jeg mener helt bestemt det er en 11mm og ikke en 12mm, men blev lidt i tvivl.![]() |
![]() |
Sæt skralden på boltene på topstykket og løsne dem en efter en på kryds.![]() At skrue over kryds At skrue bolte af på kryds betyder, at man skruer bolten i det ene hjørne, og derefter den i det modsatte hjørne. Så tager du et hjørne mere og derefter det modsatte hjørne. Når du gør det, sikrer du dig at topstykket ikke bliver vredet skævt. |
![]() |
Tag nu topstykket af.![]() |
![]() |
Før vi kan skrue cylinderen af, skal du have svinghjulet af. Men jeg syntes, at du skulle have en ide om, hvor boltene sidder i bunden af cylinderen. ![]() |
![]() |
Her ses de 2 af cylinder møtrikkerne i højre side.![]() |
![]() |
Skru nu blæserskjoldet af. Det sidder med 4 skruer. Skru mod uret. ![]() |
![]() |
Skru nu møtrikken ud der sidder i midten af svinghjulet. Det er en størrelse 20mm. Skru mod uret. Du skal nok bruge et eller andet til at holde svinghjulet fast med, da det ellers vil dreje med, når du skruer møtrikken af. Jeg må tilstå, at jeg brugte en stor skrue trækker, som jeg satte på tværs i blæser rillerne, og på den måde holdt svinghjulet fast. Men det er "vist" ikke helt efter bogen, da man risikere at knække en eller flere af blæserrillerne. Men det virkede ;-) Du kan IKKE skrue svinghjulsaftrækkeren på før den møtrik er skruet af! ![]() |
![]() |
Her er møtrikken skruet af svinghjulet og klar til, at svinghjuls aftrækkeren kan skrues på.![]() |
![]() |
Du er nød til at tage svinghjulet af, da du ellers ikke kan kommet til de 2 af møtrikkerne, der holder cylinderen fast. Men for at tage svinghjulet af, skal du bruge en svinghjuls aftrækker i størrelse 28x1, den koster ca. 50.- kr. Her ser du et billede af en. Den koster omkring 50.- kr. i internet butikken kgi.dk |
![]() |
Sørg for, at bolten i midten af svinghjuls aftrækkeren er skruet næsten helt ud (skrues ud, ved at skrue mod uret). Skru så svinghjuls aftrækkeren på svinghjulet (skru med uret). Når svinghjuls aftrækkeren sidder godt fast, skruer du bolten i midten af svinghjuls aftrækkeren ind (med uret). Når du gør det, trækkes svinghjulet ud og fri af de kraftige magneter, som holder det fast. Hold på svinghjulet, så det ikke bare drejer rundt. Jeg brugte igen skruetrækkeren... Men du kan sætte en fastnøgle, eller stor skiftenøgle på svinghjuls aftrækkeren og holde den fast på den måde. Tror nok, du skal bruge en fastnøgle omkring 22mm eller en skiftenøgle, der kan tage den størrelse møtrikker. ![]() |
![]() |
Når svinghjulet er kommet løs, skruer du svinghjuls aftrækkeren af. Træk nu svinghjulet forsigtigt af. Det støder nok på luft indsugnings røret til karburatoren, men pusler du lidt med det, kommer det af. Lige en lille rettelse. ![]() |
![]() |
Nu da du har taget svinghjulet af. Så er det en god ide at tage den lille halvmåne ud, så den ikke bliver væk. Se på billedet, hvordan den sidder med den flade side ud af.![]() |
![]() |
Nu, da du har taget svinghjulet af, kan du lige så godt tjekke, at der ikke sidder skidt og snavs på magneterne inde i svinghjulet. Hvis der gør det, kan du tage et stykke meget fint sandpapir og pudse lidt forsigtigt på magneterne i samme retning, som svinghjulet drejer rundt (På langs med magneterne inde i ringen). |
![]() |
Når du har skruet alle 4 møtrikker af cylinderen (2 stk. på hver side), kan du trække cylinderen forsigtigt af. Når du gør det, følger stemplet med noget af vejen. Når det ikke kan komme længere, trækkes det ud af cylinderen. ![]() |
![]() |
Når du har skruet alle 4 møtrikker af cylinderen (2 stk. på hver side), kan du trække cylinderen forsigtigt af. Når du gør det, følger stemplet med noget af vejen. Når det ikke kan komme længere, trækkes det ud af cylinderen. ![]() |
![]() |
Her ser du, at cylinderen er taget af, og stemplet er blottet. Hvis du kikker nærmere på mit stempel her, så er det godt ridset, det må det ikke være. Men min oliepumpe gik i stykker, så stemplet satte sig fast i cylinderen og ridsede på den måde både cylinder og stempel. Begge dele er ødelagt. Så nu ved du, hvorfor det er så vigtigt, at en 2-takts motor får olie i benzinen ;-) ![]() |
![]() |
Syntes lige I skulle se mit ødelagte stempel. Det skulle have været helt glat.![]() |
| Her er den ødelagte cylinder. Den skulle have været helt glat inden i. | |
![]() |
For at du skal have en ide om, hvordan en G-ring og en krydspind ser ud, kan du se det på billedet her. En G-ring er en lille låsering, der holder krydspinden på plads inde i stemplet. Krydspinden går igennem det lille nåleleje, som sidder i krumtappen. Jeg håber ikke at du er blevet forvirret nu, for det er meget enkelt. Så fortsæt bare i guiden ;-) |
![]() |
Nu skal du have stemplet af. Før du kan det, skal du tage den lille "G" låse ring af. Drej G-ringen, så den nærmest trækker "halen" efter sig. Drejer du den anden vej, vil G-ringen prøve at udvide sig og vil ikke ud. ![]() |
![]() |
Når du har fjernet "G-ringene" i begge sider, kan du tage en større skruetrækker, som kan stikkes ind i hullet fra venstre side. Den skal bare være stor nok til, at den kan presse "krydspinden" ud på den modsatte side uden at ridse eller skade stemplet i højre siden, hvor du stikker den ind. Når G-ringene er ude, kan du snildt presse "krydspinden" ud. Det er det eneste, der holder stemplet fast på motoren. |
![]() |
Her er stemplet taget af. Pas på at det lille nåleleje ikke falder ud på jorden eller bliver beskidt. Tag det eventuelt ud og læg det et rent sted. Tag nu bundpakningen af. Det kan være en tynd papagtig plade, men her er den en tynd aluminiumsplade. ![]() |
![]() |
Kom en klud eller toiletpapir ind ved krumtappen, så der ikke kommer skidt og snavs der ind.![]() |
![]() |
Her er jeg ved at tage bundpakningen af. Den kan ikke genbruges, så bare riv den af. Jeg har ikke kommet toilet papiret ind endnu... Min fejl. Vigtigt. ![]() |
![]() |
Sæt nu stempel ringene på stemplet. Vigtigt. |
![]() |
Vigtigt: Nogle cylinder mærker har koniske stempelringe. Hvis de har det, er det vigtigt at de vender rigtigt. Cylinder mærkerne: DR racing, RMS, BTR, skulle efter sigene have koniske stempelringen, og skal derfor vendes rigtigt. Hvis der står noget på stempelringene, kan du som udgangspunkt gå ud fra at teksten skal vende opad, altså den mod toppen af stemplet. |
![]() |
Sæt nu stempel ringene på. Stempel ringene er ens, så det er lige meget hvilken en du tager. Vigtigt. |
![]() |
Her ser du stempel ringene, når de er monteret på stemplet. Sørg for, at åbningen på stempel ringene er ud for den lille split på stemplet, ellers kan du ikke få cylinderen ned over stemplet!![]() |
![]() |
Nu er det tid til at montere stemplet. Men inden du gør det, skal du sikre dig, at det vender rigtigt. På nogle stempler, er der en "Pil", på andre står der "Top" eller lignende.
|
![]() |
Sæt nu den ene G-ring i, og kun den ene. Jeg sætter den i, som kommer til at sidde i venstre side. Meget vigtig!!! Sørg for, at åbningen i G-ringen enten peger fremad, eller bagud på stemplet. Dette skulle sikre at G-ringen sidder ekstra godt fast. Der er mange diskussioner, om det er rigtigt eller ej. Så hvorfor ikke sikre sig, at den sidder rigtigt. |
![]() |
Sæt nu krydspinden i, men kun lige akkurat til den gule streg på billedet. Du skal kunne få krumtappen med nåleleje ind, inden du trykker krydspinden helt ind. |
![]() |
Sørg for at det lille nåleleje er rent og på plads. Du kan eventuelt smøre det med lidt 2-taktsolie. Sæt eventuelt en nyt i. ![]() |
![]() |
Så er det tid til at sætte stemplet på igen. Husk at vende det rigtigt; pilen skal pege op ad, eller mærket "Top" skal være i toppen af stemplet. |
![]() |
Her er stemplet sat på igen. Det vil sige, at krydspinden er trykket igennem, det lille nåleleje, der sidder i krumtappen.Vigtigt. ![]() |
![]() |
Her ser du stemplet fra siden, efter jeg har sat det på. Nu skal den sidste G-ring på.![]() |
![]() |
Her er den sidste G-ring sat på. Sørg for, at åbningen i G-ringen peger enten frem eller tilbage på stemplet (se de gule pile).![]() |
![]() |
Inden du sætter den nye bundpakning på, skal du sikre dig, at der er helt rent, hvor den nye bundpakning skal sidde. Du skal også sikre dig, at der ikke er skidt og snavs ved krumtappens hul (fjern toiletpapiret nu). Sæt nu den nye pakning på. Tag stemplet igennem hullet i pakningen, og tryk forsigtigt de fire bolte på motorblokken igennem de 4 huller i pakningen. ![]() |
![]() |
Sæt nu åbningen i stempel ringene, ud for den lille split på stemplet. Pres nu den første stempelring sammen (som vist på billedet). |
![]() |
Sæt så cylinderen ned over den første stempelring på stemplet. Drej cylinderen, så udstødningshullet vender op ad, og tryk så cylinderen helt ned over de 4 bolte på motorblokken. ![]() |
![]() |
Her er cylinderen sat på. Det røde, du ser i bunden af cylinderen, er bare noget varmefast flydende pakning, jeg har brugt sammen med den nye bundpakning. Men det behøves ikke nødvendigvis. Billederne svinger mellem nye og gamle cylindere. Dette skal du bare se bort fra. ![]() |
![]() |
Skru nu de 4 cylinder møtrikker på igen (2 på hver side). Skru dem løst på med fingrene. Når du gør det, er du sikker på, at de bliver skruet rigtigt på, og på den måde ikke ødelægger gevindet, hvis de skulle være skruet skævt på. ![]() |
![]() |
Skru nu cylindermøtrikkerne fast.
|
![]() |
Sæt nu den lille halvmåne på igen ved statoren. Den skal have den flade side udad.
![]() |
![]() |
Nu skal du have svinghjulet på igen, men inden da skal du lige vide, at den lille "halvmåne rille" i svinghjulet skal ind over halvmånen på krumtapakslen. Jeg plejer at sætte krumtapakslen, så den lille halvmåne peger opad, nedad eller til en af siderne. På den måde ved jeg, at halvmåne rillen skal være til en af de sider, når jeg trykker svinghjulet ind over krumtapakslen. |
![]() |
Sæt så svinghjulet på igen. Sørg for, at halvmånen rammer rillen på svinghjulet.![]() |
![]() |
Skru nu svinghjulet fast igen. Skru først møtrikken på med fingrene, så du er sikker på at den ikke sidder skævt på gevindet. Stram derefter med en top og skralde. Hold fast på svinghjulet, så det ikke bare drejer rundt. Jeg brugte en stor skruetrækker, som jeg satte i blæserrillerne. Det er absolut ikke efter bogen, men det virker med lidt forsigtighed. (Skru med uret) ![]() |
![]() |
Nu skal topstykket på igen. Det er ikke alle cylindere, der har toppakning på mere. Dette cylindersæt har ikke. Men hvis dit cylinder sæt skal have toppakning, så viser jeg dig 2 forskellige toppakninger her under. ![]() |
![]() |
Denne type toppakningsring, skal sidde i en lille rille i topstykket. Sørg for, at den sidder rigtig nede i rillen. |
![]() |
Denne type toppakning sættes bare mellem cylinderen og topstykket. Denne her toppakning er i kobber, men de findes også i aluminium. Der findes flere variationer af toppakninger, men de her 2 er de mest almindelige. |
![]() |
Skrue topstykket på. Dette skal du gøre over kryds. Vigtigt! ![]() |
![]() |
Sæt en ny udstødningspakning på.![]() |
![]() |
Sæt nu din udstødning på igen, og skru møtrikkerne fast.
|
![]() |
Skru nu udstødningen fast til motorophænget igen. Du skal bruge en 13mm fastnøgle. (så vidt jeg husker). ![]() |
![]() |
Nu skal vi have luftskjoldene på igen. Tag dette "Top" luft skjold og sæt ned over cylinderen. Det skal sidde sådan, at tændrøret kan komme igennem hullet i toppen. |
![]() |
Her er "top" luftskjoldet sat på igen. Det er dog ikke skruet fast endnu. ![]() |
![]() |
Nu skal du sætte blæserskjoldet på. Sørg for, at det sidder ordentlig sammen med "top" luftskjoldet. Se næste billede. ![]() |
![]() |
Sørg for, at luftskjoldene lapper over hinanden, Altså at "top" skjoldet lapper ind over blæserskjoldet, som vist på billedet. Skru nu skruen i, så den holder begge luftskjold fast. Vigtigt ![]() |
![]() |
Sæt nu tændrøret i igen. Skru det først i med fingrene. Skru med uret. ![]() |
![]() |
Skru nu tændrøret i igen.
|
![]() |
Løft motorophænget/motoren op på plads igen. ![]() |
![]() |
Når du har løftet motorophænget op på plads, skal du pusle lidt med gummiophænget til skrue hullerne er ud for hinanden. Jeg plejer at stikke en skruetrækker ind i hullet og vrikke lidt fra side til side, indtil hullerne er præcis ud for hinanden. Når hullerne er ud for hinanden i den ene side, så gå videre til næste billede. |
![]() |
Tag det ene af vinkeljernene og sæt på ydersiden af hullet, med vinklen så den bukker indad, da de beskytter gummiet i gummieophængende. |
![]() |
Skru nu ophænget fast. Først bolten igennem vinkel ophænget, så igennem hullerne ved gummiophænget. Så skiven på indersiden, og til sidst møtrikken. Gør nu det samme i den anden side. ![]() |
![]() |
Sæt tændrørshætten på igen. Tryk den helt ind. ![]() |
![]() |
Sæt karburatoren på.
|
![]() |
Skru nu karburatoren fast. ![]() |
![]() |
Så skal luftfilteret på igen. Det er meget enkelt, bare tryk luftfilteret ind over de 2 stænger på karburatoren. ![]() |
![]() |
Her er karburatoren sat på plads, og du kan se de 2 stænger ført igennem karburatoren.![]() |
![]() |
Skru luftfilterdækselet fast. Du skal bruge en 8mm lang topnøgle. Skru med uret Brug ikke for mange kræfter på at stramme dem, da gevindet er meget skrøbeligt, på de små skruer. ![]() |
![]() |
Så mangler du bare at sætte luft røret på igen. Jeg havde desværre ikke et bedre billede af det. Men du vrikker bare luft røret ind over hullet i luftfilteret. ![]() |
![]() |
Nu mangler du bare at hælde 2 - 3 % ekstra 2-taktsolie i benzin tanken og ryste "tukken", så det bliver godt blandet med benzinen. Dette skal du gøre de første 2 tankninger, med det nye cylindersæt. Dette beskytter cylindersættet, indtil det er kørt til. Der går nogle flere km. til sættet er kørt rigtig til, men det har godt af at få ekstra 2-taktsolie til at starte med. En Piaggio Ape 50 kører normalt med 3% 2-taktsolie blanding. Hvis du blander 2 - 3 % ekstra i de første 2 tankninger, kommer den op på 5 - 6% 2-taktsolie. Derefter skal du ikke blande mere olie. Men bare lade den køre med de 3% 2-taktsolie som den plejer. |
Vi håber, at denne guide har givet dig mod på selv at skifte cylinder og stempel på din Piaggio Ape 50.
Venlig hilsen
Ape50.dk






























































































