 |
Her ser du tankdækselet. Det sidder på venstre side af førerhuset. Drejer man nøglen mod uret, kan dækselet tages af. Drejer man nøglen med uret, skruer man dækselet på. Det er tændingsnøglen man bruger i tankdækselet. Ape 50, køre på benzin 92 / 95 oktan blyfri. Da Ape 50 har en 2-takt motor, så er det 2-takt olien der smørre cylinkderne under kørselen og ikke oktanen, som på 4 takter, dvs. biler mototcykler m.m. Der er dog min erfaring at, "tukken" kører lidt bedre på 95 oktan blyfri, selv om det ikke er nødvendigt. Men jeg tror at det er fordi, motoren alligevel få den ekstra smørrelse, fra den højre oktan. Men som sagt er det ikke nødvendigt, så du kan sagtens bruge 92 oktan. |
| |
|
 |
Her ser du tankdækselet, når det er taget af. |
| |
|
 |
Når du skal såtte tankdækselet på igen, så sørg for at de to lasetapper går ned i udskæringerne på tank hullet. Jeg har markeret hvor de sidder her, men det er lidt svært at se på dette billed. |
| |
|
 |
på højreside af førerhuset, ses 2-takt olietanken. Jeg har her skruet dækselet af. så er det bare at hælde 2-takt olie på tanken. VIGTIGT. Der må kun komme 2-takt olie på tanken, og ikke andre typer olie. Andre typer olie er fortykke, eller smører ikke motoren som de skal under forbrandingen i cylinderen. 2-takt olie kan købes på alle tankstationer og i bil, knallert og motorcykel forretninger. |
| |
|
 |
Hvis du har kasse på ladet, kan du her se handtaget, man åbner og lukker med. Når du trykker ned på handtaget, åbner du til kassen. Når du skal lukke igen, trykker du bare klappen i igen. Sørg for at den er trykket helt ind i begge sider. For at låse klappen, såtter du bare nøglen i og drejer med uret, til nøglen ikke kan komme videre. Hvis den ikke vil dreje, så løft lidt op i håndtaget, og drej så. Nøgle handtag bliver slidt med tiden, det er derfor at det kan vare nødvendigt at løfte lidt op i det. Når du skal låse op, sætter du bare nøglen i og drejer mod uret, til den ikke kan komme længere. Kassen har sin egen nøgle. Det er ikke tændingslåsen, der bruges her! |
| |
|
 |
Inde i førerhuset, finder du rettet, bremsepedalen m.m. Jeg gennemgår nu, de forskellige ting, så man nemt kan forstå hvordan de bruges under kørselen. |
| |
|
 |
Ser du højreside af rettet. Her finder du forbremsen, gashåndtaget, starter knappen, lyskontakten, og visker kontakten. på nyere modeller, sidder springlermotoren knappen i viskermotor kontakten. Den røde knap, der ses på min her, er en jeg selv har monteret og findes derfor ikke på de andre modeller. |
| |
|
 |
Forbremsen: Her ser du bremsegrebet. Når det trykkes ind, bremser "tukken" på forhjulet. Jo hårdere du trykker på bremsegrebet , jo hårdere bremser den. Bremsegrebet bremser kun på forhjulet og ikke på baghjulene, der sidder en fodbremse til baghjulene. Forbremsen bremser via en bremsekabel, der går ned til forhjulet. Der sidder bremsetommel på forhjulet. Gashandtag: Her ser du gashåndtaget. Gashandtaget, trakker i gaskablet, som går ned til motoren og gasser motoren op i omdrejninger. |
| |
|
 |
Viskekontakten: I højreside af rattet. ses 3 knapper. Viskemotor knappen. Tryk på den for at starte vinduesviskeren. på nyere modeller sidder springlermotorer knappen også i denne kontakt. Lyskontakten: på billedet kan du også se lyskontakten. Når man trykker den ned til første klik, tændes positionslyset også kaldet pårkeringslyset. Det næste klik tænder nærlyset, bruges også som kørelys. Lyset tændes kun hvis motoren kører. Hvis du har brug for at have positionslyset tændt uden at motoren er startet, tændes det ved at dreje tandingsnøglen mod uret til den ikke kan komme længere. Se evt. længere ned af siden. Starter kontakten: Tilsidst ses starter motor kontakten. Den virker kun nå der er tændingen er sat til. Dvs. at for at starte motoren, skal man først have tændingen slået til. Dette gøres ved at dreje tændings nøglen med uret, til den ikke kan komme videre, og olielampen lyser i få sekunder. Dette kan ses længere ned på siden. |
| |
|
 |
Her ses venstre side af rattet. Blinklys kontakten: Du blinker til venstre, ved at trykke kontakten til venstre. Du blinker til højre , ved at trykke kontakten til højre. Der blinker et grønt lys i instrument bordet, når du bruger blinkeren. Husk at skubbe den tilbage til midterpostion igen, så du ikke kører og blinker. Hornet: Du trykker bare på hornets knap for at bruge hornet. Koblingsgrebet: Du trykker bare koblingsgrebet helt ind for at koble motoren fra gearkassen, så motoren ikke trakker, når den er i gear. Se langere nede af siden. Gearvalgeren: For at valge gear, trykker du koblingsgrebet i bund og drejer på handtaget, den ene eller anden vej, alt efter og du vil geare op eller ned. Se længere nede af siden. |
| |
|
 |
Gearene viser: Tilhøjre for gear vælgeren på rattet, ses et lille hul. I dette hul kan du se hvilket gear du har motoren er i. Gearne ses i denne rækkefolge:
1. N 2. 3. 4. Du finder kun 4. gearet på 45'erene EU45 modellerne. PS. Det er ikke altid at tallene står helt nøjagtigt.
|
| |
|
 |
Her ser du bakgear armen. Den er ikke trukket her. bakgear armen, sidder på venstre side af ratstammen. For at kører i gakgear, skal du trække bakgear armen tilbage til den sætter sig i et hak, så den bliver siddende. Valg derefter et gear, eks. 1. gear og slip koblingen langsomt. så kører du i bakgear. |
| |
|
 |
Her kan du se hvordan man får Ape'n ud af bakgearet igen. Tryk bakgear armen lidt til højre, til den hopper ud af hakket den sidder i, og lad armen springe frem til alm. kørselsstilling igen. |
| |
|
 |
Her er bakgear armen tilbage i alm. kørestilling, og vil igen køre fremad ;-) Nogle gange, skal den lige køre lidt baglans, inden den hopper ud af bakgearet i gearkassen. Hvis den driller, så sæt den i frigear (N) så hopper den ud af bakgearet med det samme. Det problem er mest på aldre modeller. |
| |
|
 |
Her ses instrumentbordet. Der kan man se følgende: 2-takt olielampen: Den lyser lige når man sætter tænding på (I få sekunder). på den måde kan du se at den virker og at du har tænding på. Hvis den bliver ved med at lyse mangler den 2-takt olie og du må ikke køre med den, da det kan ødelagge motoren. Man fylder 2-takt olie på ude i højreside af førerhuste. Se længere oppe på siden. Blinklys lampe: Blinklys lampen blinker, når du bruger blinklyset. Reservetank lyset: Denne lampe blinker, under kørsel, når der ikke er så meget benzin på. Den lyser konstant, når den kører på reservetanken. Min begynder at blinke når der er 3 - 4l. tilbage i tanken, og lyser konstant, når der er ca. 2l. tilbage. Tanken kan rumme 10l. Speedometer: Speedometeret, viser hvor hurtigt du køre. Det røde felt betyder at du er oppe og køre hvad Ape'n må køre, og at motoren køre med mange omdrejninger. Kilometer viseren (Km.): Kilometer viseren, viser hvor mange Ape'n har kørt siden den forlod fabrikken. Men var opmærksom på at den kan have kørt flere kilometer en der står på, hvis speedometer kablet har været knækket, så taller den ikke kilometerne den har kørt indtil at det er skiftet. Det hvide felt, langst til højre er 100 m. og alle de sorte felter er kilometer. |
| |
|
 |
Her ses forbremsen. Den er lige til, når man træder på den, bremser den på baghjulene, og når man slipper igen, kan man køre videre. Jo mere man træder på den, jo hårde bremser den. Forbremsen er hydraulisk, dvs. at det er bremsevæsken kommer under pres, når man trykker på forbremsen. Bremsevæsken presses så igennem bremserørene ud til bremsecylinderne, som så trykker bremsebakkerne ud og ape'n bremser. |
| |
|
 |
Oven for fodbremsen, ses bremsevæske beholderen. Denne lille beholder skal indeholde bremsevæske, hvis den ikke er godt fyldt op, skal du sørge for at den bliver det, da du eller risikere at forbremsen ikke virker! Vigtigt. Hvis der mangler bremsevæske i beholderen, siver det jo ud et sted! Derfor at det vigtigt at du får din Ape 50 på værksted med det samme. Hvis uheldet skulle være ude, kan man altid bruge forbremsen og handbremsen, da de fungere via kabler. Grunden til at ape 50 bruger hydraulisk bremser på baghjulene, er fordi de bremser bedre og hårdere ind bremser med kabel, som på forhjulet og håndbremsen. |
| |
|
 |
Her kan du se håndbremsen. Den sidder på højre side af ratstammen. For at trakke håndbremsen, skal du bare trække den bagud, til den ikke kan komme længere. Den bliver selv siddende i låse stilling. Håndbremsen bremser kun på baghjulene. Handbremsen, trækker i et bremsekabel, der får ud til hvert baghjul, som så bremser baghjulene. |
| |
|
 |
Her er håndbremsen trukket. |
| |
|
 |
Slip håndbremsen igen. Tryk knappen ned og skub den frem, til den ikke kan komme længere. Slip knappen igen og du har løsnet håndbremsen. |
| |
|
 |
Her ser du tændingslåsen. Det er her du skal bruge tændingsnøglen, for du kan starte Ape'n Det er også her, man slå ratlåsen til og fra. |
| |
|
 |
Her ses chokeren. Chokeren sidder under sædet i højresiden. Den er trykket ind, dvs. at den ikke er "tændt". Når man skal starte en Ape 50, bor man næsten altid trække chokeren ud for at starte den, og trykke den ind igen efter man har køre 100 m. eller lign. Jeg skal altid bruge chokeren på min Ape 50 ved start, også om sommeren. Det eneste tidspunkt jeg ikke skal bruge den, er hvis jeg slukket den inden for få minutter. |
| |
|
 |
Her ses chokeren, når den er trukket ud. Dvs. at den er "tændt". Når man skal trække chokeren ud. Skal den kun trækkes ca. en cm. ud. Man kan mærke et lille klik og så er den slået til. Når du skal slå den fra igen, trykker du den bare ind igen, til den ikke kan komme længere. Vigtigt Det er vigtigt at du slå chokeren fra igen, når du har kørt et kort stykke tid. For motoren kan ikke lide at kører med chokeren på for længe. Ikke alene bruger den meget mere benzin, men den soder også tandrøret til, så det ikke holder så længe, hvis du køre med chokeren tændt i lang tid. Motoren trækker faktisk også dårligere, med den trukket. Chokeren fungere på den måde at den trækker choklerkablet ud til motoren, som så får mere benzin, under start og kørsel. |
| |
|
|
|
| Nu ved du hvordan en Ape 50 virker. så nu er du klar til at prøve at køre den. |
| |
|
 |
Når du skal starte ape'n, så sat tændingsnøglen i tændingslåsen. Det er samme nøgle som den til døren, og til tænkdakslet. |
| |
|
 |
Her se du nøglen i tændingslåsen.
Drej nøglen med uret, til den ikke kan komme længere. Du vil se at der er en rød lampe, der lyser i instrumentbordet i nogle sekunder.
|
| |
|
 |
Her ser du tændingslampen er tændt. Den er kun tændt i nogle få sekunder. Det er rent faktisk 2-takt olielampen, som bruges som tændingslampe, når man sætter tænding på. Dette er på samme made i en bil. Man kan derfor også se at olielampen virker, på samme tid. Selv om at olielampen / tændingslampen slukker er der stadigvæk tænding på. |
| |
|
 |
Trak chokeren ud, til den giver det lille klik. Det er ca. 1 cm. ude. |
| |
|
 |
Tryk koblingsgrebet helt ind. |
| |
|
 |
Tryk på starter knappen, til du kan høre at motoren er startet. Det er typisk 1 - 2 sekunder. Hvis den ikke starter, så prøv igen. Gas ikke op på gashåndtaget samtidig, da du risikere at den "drukner" tandrøret, så den ikke kan starte i stedet. |
| |
|
 |
Mens koblingen stadigvæk er inde, drejer du gearvalgeren (som ligger i håndtaget) mod uret, til du er i første gear. Hvis den var i frigear (N) er det kun 1 klik, til du er i første gear. |
| |
|
 |
Her se du gear viser, der er i det lille hul i instrumentbordet. Her star den i "N", som er frigearet. Der skulle nu stå 1. |
| |
|
 |
Gas nu lidt op. Det gør du med højrehanden, på gashandtaget. Jeg måtte vise det med venstre hånden, da jeg ikke kunne tage billedet med venstre hånd og gasse op med højre hånd. så forestil dig at det er min højre hånd |
| |
|
 |
Slip nu langsomt koblingsgrebet, og du bil marke at "tukken" begynder at køre. En Ape 50 er meget lavt gearet, dvs. at den meget hurtigt kommer op i mange omdrejninger. så lige så snart den kommer op i mange omdrejninger, skal du skifte til 2.gear. 1. gearet bruges til kun lige akkurat, at få "tukken" til at rulle. |
| |
|
 |
Tryk nu koplingen ind igen. Koblingen kopler motoren og gearkassen fra hinanden, så motoren ikke kan trække Ape'n op i fart. |
| |
|
 |
Gas nu ned. Dette gøres ved at du drejer gashandtaget mod uret. Du skal igen forestille dig at jeg bruger højrehånden. |
| |
|
 |
Skift nu til 2. gear. Dette gøres ved at, du drejer gearvælgeren med uret 2 hak. der skulle nu stå 2 i det lille gear viser vindue. |
| |
|
 |
Gas op igen og slip igen koblingen langsomt. Du skal igen forestille dig at jeg bruger højrehanden. sådan fortsætter du til 3. eller 4. gear alt efter hvilken Ape 50 type du køre i. |
| |
|
 |
Når du skal stoppe igen, skal du tage gasse ned. Du skal igen forestille dig at jeg bruger højrehanden. |
| |
|
 |
Tryk koblingen helt ind. |
| |
|
 |
Trad nu på forbremsen. Jo hårdere du trader, jo mere bremser den. |
| |
|
 |
Tryk forhjulsbremse grebet lidt ind, jo mere du trykker ind, jo mere bremser den. Du skal igen forestille dig at jeg bruger højrehanden. |
| |
|
 |
Skift til frigear, lige inden du holder helt stille. Jeg går ud fra at du er i 2. 3. eller 4, gear på billedet. Derfor vises pilene, at du skal deje mod uret. Hvis du var i første gear, skal du dreje med uret. Grunden til at det er sådan er fordi gearene ligger sådanne her; 1. N 2. 3. (4. er kun i 45 modellerne) |
| |
|
 |
Du kan nu slippe forbremsen og slukke motoren. Dette gøres ved at du drejer tændingsnøglen et hak mod uret. |
| |
|
 |
Trak håndbremsen og slip fodbremsen. Du kan nu køre en Ape 50. så er det bare at øve dig. |